Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Egy újabb sikeres nyár

2020.08.22

Az idei nyár valóban sok szempontból kicsit más volt, azonban a Honvédsuli táboraiban rendületlenül minden változatlan minőségben maradt. Sikeresen befejeződtek a nyári táborok turnusai, így számot adhatunk az idei eredményünkről. Rengeteg tapasztalattal, érzelemmel, új bajtársakkal, csillaghullással, felfedezéssekkel, köszönettel lettünk ismét gazdagabbak ebben az évben is.

 

t1.jpg

 

A turnusok különböző tematika szerint működtek, nem gyermekmegőrző jelleggel. A 6 nap amit a nebulók a Honvédsuliban tölthettek, rendkívül aktívan telt el, aminek köszönhetően különböző ingerek sokaságát dolgozták fel a táborozók. Elsősorban a természet valódi erejét, szépségét, segítő - kérő szándékát tapasztalhatták meg. A modern világunkban elfelejtettünk együtt lüktetni a természet energiájával. A hétvégi turista üzemmód, az erdőben futok – sportolok jelige nem egyenértékű az anyatermészet létével szimbiózisban létezni. Az épített környezet ugyan az emberi pszichének biztonságot sugall, ugyanakkor az emberi lelket nem engedi szabadon vibrálni, kibontakozni. 5 napon keresztül sátorban aludni, csicsergő madarak dallamára ébredni – olykor a csilingelő hangú tisztes kadétok felszólítására - tiszta vízzel mosakodni, a friss levegő harapása mellett a reggeli ízeit ízlelgetni, nem is olyan rossz kezdés. Nincs kék fény, mesterséges zajok, fényszennyezés és még sorolhatnánk. Ezzel szemben festői környezet, ami éppen ott, csak akkor, csakis a kadétok kincsévé vált.

 

t2.jpg

 

A feladat nem volt kicsi, ugyanis az egymást nem ismerő gyerekek hadából 5 nap alatt bajtársakat varázsolni, önmagukat megismerni, saját határaikat feszegetni, megismerni azt, hogy valójában mire is képesek, belső motivációt kialakítani, a külső világ minden zavaró zaját kizárni, kellemesen elfáradni mind szellemileg – mind fizikálisan. Felgyorsult életünkben, ahol az online világ adta pozitív továbbá erősen negatív hatások befolyásolják lélektan szempontjából a fejlődésünket, az egyik legnagyobb kihívás az a bizonyos fordulatszám csökkentése. Megérteni a létezés egyik sarokpontját, miszerint nincs minden azonnal. Ezt az apró, de elengedhetetlen valóságot az online világ azonnali, hatásvadász éterében lavírozó gyermek nehezen fogadja el. Sőt ágál ellene. Táboraink az ilyen típusú kihívásoknak is igyekszik megfelelni.

 

t3.jpg

 

Nem az egyszerűbb utat választjuk, mivel nem gazdasági érdekek hajtanak bennünket. Az élmények megszerzése mellett, szeretnénk olyan adalékokat adni a gyermekek tarisznyájába, amelyekkel majd útjuk során hamuba sült pogácsát is készíthetnek az életük különböző állomásaiban.

 

t4.jpg

 

Itt minden gyermek egyenlő, életkorától, nemétől, vallásától stb… tényezőktől függetlenül. Egyenlő feltételekkel indulnak majd érnek célba. Személyiségtípustól függően valakinek több időre van szüksége a saját céljának eléréséhez. Ez így van rendjén. A velünk született adottságokat (biológiai- idegi – fiziológiai) hozzuk magunkkal, azonban ez korántsem jelenthet gátat az önmegvalósításban. Ehhez az egyik rendkívül fontos segítő eszköz a nevelés, hiszen ez a tevékenység nem mást rejt magában, mint a döntések előkészítését. Az élménypedagógia segédkezésével karöltve a Honvédsuli tematikus programjai, köztük a nyári táborok impulzusainak kavalkádja ezt a nemes feladatot egészíti ki. A napok, ahogyan egymásra épülnek, fokozatosan alakítják ki a képet a résztvevőkben, nem pusztán a katonai élet előnyeiről, viszontagságairól, hanem az élet valódi minőségéről is.

 

t5.jpg

 

Érdekes helyzeteket produkálnak ezek a feladatok. Amire külső szemlélő borzongva tekint, arra a feladatot teljesítő kadét katarzisként gondol vissza. Büszke, mert megérti, hogy kitartással, akarattal hova juthat el, legyen az akár fizikai feladat, akár egy nyelvvizsga, vagy egy szimpla matek feladat megoldása. Garantáltan és minőségileg is megváltoztatja a magatartási formát egy ilyen komplex hét. Szembesül a tényekkel. A katonák élete nemcsak játék és mese! Nem egyenértékű a videó játék a való világgal. A siker nem hullik ölünkbe, -  ha nem adom fel - akkor elérem a célom, amihez párosul az alkalmazkodás képességének az alkalmazása. Ugyanis amennyiben nincs alapélmény, ami megmutatja, hogy kitartani jó, akkor hiába beszélünk a csemetének, ….”erre van szükséged! Miért nem csinálod?” A kitartás alapélményének átélése a táboraink sikereinek egyik titka.

 

t6.jpg

 

A kadétok a tábor kezdetétől felkészülnek a vágyott misszióra. Ehhez a 24 órás játékhoz több napos ismeretbővítés szükséges. Az online játékokban ez a mozzanat azonban pár perc, később már csak pár másodperc aztán jöhet a következmények nélküli végeláthatatlan brutalitás. Természetesen ez nem egyenlő a ma oly sokat emlegetett digitális katona kifejezéssel sem. Ezt a valójában passzív, káros elmeprogramozó tevékenységet felváltja a táborban kihívásokkal, saját élményeken illetve tapasztalásokon alapuló egymásra épülő különböző játékok sorozata.

 

t7.jpg

 

A sikerélmény, a valódi behatás, az idő érzékelése, a természet valódi erejének hatása, a társak értékeinek keresése, az esetleges kényelmetlenségek megtapasztalása mind - mind hozzásegíti a táborozókat egy életre szóló meghatározó élményhez.

 

- Honvédsuli -